Julen 2008

Ingenting är som förr. Jag saknar den tiden då man verkligen gick runt och väntade och längtade. Pysslade och hjälpte till att laga mat och göra julgodis. Nu för tiden är julen någonting som bara anfaller och försvinner. Det är inte lätt att hinna få någon riktig julkänsla. Men samtidigt försöker jag verkligen ta vara på jularna, för jag vet att en dag så kommer jag titta tillbaka på den här tiden och längta tillbaka.

För mig är det obligatoriskt med julmarknaderna på skansen, grönan, stortorget och kungsan. Årets pepparkakshusbak hann bara bli ett färdigköpt hus, men med lite mer påkostad dekorering. House of fire med svasticor på sidorna. Granen slängde vi ihop dagen innan julafton. Det är så grymt svårt att hinna med allting och när alla smågrejer äntligen löst sig och den sista ljusslingan är uppe så är julen över. I år var vi ju så lyckligt lottade att vi fick massa ledigt med röda dagar på vardagar, men jag önskar ändå att man fick ledigt lite mer än fyra dagar innan julafton.

Jag har faktiskt ingenting annat att klaga på gällande den här julen, förutom att den försvann för fort. För mig har julen alltid spelat så stor roll för det var den tiden på året då man aldrig bråkade. Alla var snälla och visade att vi faktiskt uppskattar varandra. Vi har inte Thanks giving. Vi behöver julen för att lysa upp, värma och tillföra lite kärlek i kalla, mörka Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar