Pride party all day long!

Första morgonen på länge som jag gick upp innan 13. Men idag var det mycket att fixa inför Prideparaden. Jag fixade klart håret, sminket klämde mig in i korsetten och ner i klacksorna. Efter några timmar började jag känna av fredagens utekväll och blev extremt obekväm. Jag förstod att jag aldrig skulle palla med att gå och dansa hela vägen i paraden i de här kläderna, så det blev streetshorts, linne och converseskor i stället. Jag skulle ju ändå få min chans att klä ut mig senare på kvällen.

Vi drog in till Slussen och mötte Oscar och ställde oss och väntade på paraden nere vid Debaser. Vi såg världens värsta moln borta i gamla stan och bara några sekunder efter att Oscar sagt "Det där är på väg rakt mot oss!" stod regnet som spön i backen. Det var svårt att hålla paraplyerna upprätta och att springa skulle bara göra saken värre. Jag hann bli blöt om hela benen och skorna innan vi kommit in under tak. Våra tankar gick till alla stackars fjäderboor, sminkningar och outfits i paraden som måste ha råkat illa ut.

Störtskuren försvann lika oväntat som den kom och vi ställde oss och väntade på paraden igen. Efter ett tag slöt Det hela började med gigantiska polishästar, motorcyklar och snart började de stora flaken komma. Vi hakade på Riksteatern och gick med dem i paraden till Tanto där vi ställde oss och tittade på resten. Jag hade jättekul trots att jag tycker jag att det är lite tråkigt att paraden har blivit mer av en PR-grej för partier, fotbollslag och storföretag än en hyllning till kärlek och HBT-kulturen.
När resten av paraden gått förbi var det frukostdags, sen drog vi och satte oss i Tanto där vi mötte Per, Cat, Erik och Thomas. Jag och Göran hängde där en timme ungefär tills det var dags att kila hem och börja fixa oss i ordning för Decadance. Jag tog på mig mina strumpbyxor, knästrumpor, hotpants och min lilla minikjol med strumpebandshållare för att jag insåg att det skulle bli för knåkigt att lyckas få ihop allting på plats. Vad jag inte tänkte på just då var att jag skulle behöva åka tunnelbana för att komma till Münchenbryggeriet. Man fick ju en del skumma blickar, men jag tror folk har lite överseende nu när det är Pride. Göran hoppade av i Gullmars och drog till Mika och Hanse, medan jag drog vidare till Mariatorget och Helenes Krog för att träffa Carro, hennes chef och hans fru. De satt och åt middag och jag började jobba med flyers som skulle delas ut under kvällen.

När de ätit klart körde vi iväg mot Münchenbryggeriet där jag och Carro sprang iväg och bytte om. Chefen för Decadance hjälpte mig att knäppa korsetten. Hon berättade att de inte hade lika strikta klädregler som vanligt då de slagit ihop allting med Tech Noir och för att det var Pride. Däremot hade de striktare regler inne i lekrummet. Det märktes senare under kvällen då många kom och handlade extra mycket grejer hos oss för att lyckas komma in dit.
Dragkedjan på min korsett började krångla så jag fick ta en ny som var en storlek för stor, men det var bara att köra på ändå. Vi öppnade kl 22 och jag började dela ut flyers med rabatterbjudanden och träffade många bekanta. Kvällen fortskred med schyst musik, häftiga dräkter, trevligt folk och en del kramp i fötterna efter allt vandrande på Münchenbryggeriets härliga bettonggolv. Vi sålde rätt bra för att vara den här typen av Event och Carro sa att hon var nöjd med mig. Förhoppningsvis får jag komma och jobba mer med dem och kanske extrajobba i butiken i höst. (Mer bilder kommer snart!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar