Nattankar och Disney-nostalgi

Ännu en vecka har gått och jag ligger i sängen mitt i natten och lyssnar på Disneyballader som många av oss lärde oss sjunga riktigt grymt till redan i 8-årsåldern. Mamma har sagt att hon tror att jag blev sopran för att jag envisades med att ständigt tala i falsett när jag var liten (riktigt liten). Kanske det kombinerat med ett ständigt strävande efter att nå de högsta tonerna i "En helt ny värld" från Aladdin, "Del av din värld" från Lilla sjöjungfrun eller "Känn en doft av kärleken" från Lejonkungen. Gärna en oktav högre än orginalet också.

Den här veckan har jag lärt mig en Disneylåt som jag aldrig uppskattat eller ens lagt mycket tanke på tidigare. Har inte sett filmen så många gånger heller. "En spegelbild" från Mulan. Kanske var jag för gammal för att bry mig om nya Disneyfilmer 98 när den kom. Nu tycker jag låten är riktigt bra i alla fall, speciellt i det sammanhanget vi kommer anväda den i nu när vi ska ha med den på teaterfestivalen och pampa till den med körer och stämmor.
Och jag som trodde jag hade blivit för vuxen svår för att någonsin komma tillbaka till sån musik igen. Inte då! Open up! Free flow! Det här kommer bli grymt!


Hittade förresten en schyst streamad version av Mulan. Check it out!

Hörs snart!
// Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar