Shakespeare hela dagen
Vi började dagen med teater och vi körde öppningsscenen till Romeo och Julia. Det gick vilt till och jag fick spela fru Montague.
När vi var klara fick vi reda på vilka texter vi ska få jobba med i vilken grupp. Min grupp fick Macbeth. Det ska bli riktigt intressant och kul att få spela den. Jag såg den senast på Dramaten, men då hade regissören (och dåvarande Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm) tagit bort alla kvinnoroller utom Lady Macbeth, vilken spelades av Lena Endre som vid tillfälle visades helt naken på scen. Det blir minuspoäng från mig i alla fall och om jag inte minns helt fel tilldelades han priser i "ojämställdhet". Tror jag har läst Macbeth tidigare, men måste verkligen fräscha upp minnet.
Three witches
I vår version blir det i alla fall ett gäng riktigt grymma häxor ska ni se!

Efter det blev det filmvisning med Al Pacinos "Looking for Richard" om Richard III.
Riktigt häftig sevärd dokumentär/film från 1996 som alla Shakespeareintresserade borde se.

När filmen var slut stannade jag, Maria och Erik kvar och fortsatte med vår tonsättning av "Shall I compare thee to a summer's day" från En midsommarnattsdröm. Vi försöker få ihop en grym rockig version och jag är så stolt över oss för att vi kommit så långt och refrängen faktiskt är så bra att den redan har satt sig på hjärnan.
The emamored Queen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar