Musik och teateruppgift del II
Idag hann jag bara med en av punkterna. Har repat manus och musikteori resten av dagen. Idag har vi skrivit noter på gehör. Någonting som jag helt klart önskar att jag var bättre på. Öva öva öva!

Fantomen på Operan
Musikalen är baserad på romanen med samma namn som skrevs 1910 av Gaston Leraux. Romanen var inte särskilt populär i början och slutade säljas vid flera tillfällen, men fick ett uppsving då den filmatiserades som stumfilm första gången 1925. Musikalversionen skrevs av Andrew Lloyd Webber och Charles Hart och framfördes första gången 1986 och har sedan dess spelats i över 100 städer. Den uppskattas ha sets av över 70 miljoner människor. Den har filmatiserats ett flertal gånger och 2004 var Andrew Lloyd Webber själv med och producerade och skrev manus tillsammans med regissören Joel Schumacher.
Det hela utspelar sig på L'Opéra de Garnier i Paris där en man med ett vanställt ansikte, men med en änglalik röst som bosatt sig vid en sjö under operan. Han är operans spöke. Christine som fått en plats i kören på operan börjar tidigt höra röster som sjunger och talar med henne och tror att det är "the angel of music" som hennes far talat om vid sin bortgång. Fantomen, Erik blir kär i Christine och hjälper henne att få större och fler roller. Hennes gamla barndomsvän Raoule ser henne på scen och blir kär i henne. Triangeldramat fortsätter med att Christine får svårt att välja, svartsjuka och ett mörkt slut.
Phantom of the Opera - Sarah Brightman och Michael Crawford
Visste ni förresten att Paul Stanley spelade Fantomen i en uppsättning 1999?

5 kommentarer:

  1. sv: Åh, okej! Jag har sett dem live 2 ggr. Dem spelade hos oss på Maxim när jag arbetade med artistvård, och dem var riktigt trevliga. Eller ja, jag hade jättelätt att snacka med Skinny iaf. Efterfestade med honom och Whip, var lite overkligt för en brud som avgudat dem i flera år. Haha :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Phantom of the Opera, fast har bara sett när jag var liten ,men kommer ihåg att jag gillare :D

    SvaraRadera
  3. sv: aw tack så mkt sötnos, ja det har jag ibland :) just på bilden har jag det :D

    SvaraRadera
  4. Gött :). Jag får dock extremt ont i min högra handled, men jag hoppas att det inte blir återkommande.

    SvaraRadera
  5. Fantastisk berättelse det där!

    SvaraRadera