Musikteateruppgift del III


Musikteateruppgift del III
Grease
Musikal som skrevs av Jim Jacobs och Warren Casey 1972. 1978 regisserade Randal Kleiser filmen med John Travolta och Olivia Newton-John i huvudrollerna.
Musikalen hade tidigare spelats på Broadway, men blev mer populär efter filmgenombrottet.
Det utspelar sig på 1950-talet och mycket av musiken är inspirerad av 50-talets rock'n'roll. Danny Zuko är ledare i killgänget T-birds som ska börja sista året på Rydell High. Under sommarlovet träffade han den oskuldsfulla flickan Sandy som otippat börjar i samma skola där Danny har svårt att visa sin mjukare sida framför killgänget. Under musikalens gång möter vi även tjejgänget Pink Ladies som plockar upp Sandy och gör henne lite tuffare, medan Danny mjuknar mer och mer för Sandys skull.
Grease megamix

Hair
Musikal som skrevs av James Rado och George Ragni med musik skriven av Galt Macdermot. Den hade sin urpremiär på Broadway år 1967 och spelades där 1.873 gånger. Den kända musikalfilmen spelades in 1979 och regisserades då av Milos Forman.
Den utspelar sig på 60-talet och börjar med att vi får träffa Claude som är en riktig farm boy från Oklahoma som åker in till New York för att ta värvning till Vietnamkriget. På vägen träffar han en grupp med politiskt aktiva hippies och får upp ögonen för deras livstil.


Dr. Jekyll and mr Hyde
Novell som kom ut 1886 och skrevs av Robert Luis Stevenson. Steve cuden, Frank Wildhorn och Leslie Bricusse gjorde musikal av den som spelades på Broadway först 1997 och spelades 1.543 gånger med David Hasslehoff i huvudrollen. Trots att musikalen spelades flitigt slutade det ändå med att föreställningen gick back med 1,5 miljoner dollar.
Det har även gjorts ett flertal filmatiseringar av denna novell. 1908 gjordes första versionen och 1931 gjordes en nyversion där man förnyade filmspråket och huvudrollsinnehavaren Fredric March fick en Oscar. 1941 var Ingrid Bergman med och spelade den kvinnliga huvudrollen.
Läkaren Dr Jekyll har en teori om att alla människor har både en ond och en god sida. Han experimenterar fram ett elixir som han tar och då förvandlas till den onde, fule Edward Hyde. Dr. Jekyll försöker smyga med detta genom att påstå att mr Hyde är en god vän till honom själv vilket gör omgivningen misstänksam. Efter ett tag börjar förvandlingarna ske utan elixirets hjälp och problemen hopar sig. Det hela handlar om människans inneboende inneboende förmåga till både gott och ont.
Visste ni förresten att Den galne professorn baseras på Dr Jekyll and mr Hyde?

4 kommentarer:

  1. Grease och Dr Jekyll & Mr hyde är de enda jag vet något om :( <- ej allmänbildad. men vänta här nu - nu vet jag ju eftersom du berättat så fint :D:DD:D

    SvaraRadera
  2. sv: Men jag förstår inte! Den ligger precis rätt på kanten för mig och många andra :o Men just idag har du och en annan reagerat på det. Undra om det har med olika skärmar eller webbläsare att göra... vet inte vad jag ska göra med den riktigt. Täcker den all text?

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt aldrig sett hela Grease, alltid början sen har jag slutat. :P

    Hair vill jag se, den verkar så mysig av vad jag fått höra. :)

    Jag ÄLSKAR Dr. Jekyll and Mr. Hyde historien! Men jag hade ingen aning om att The Nutty Professor baserades på den. :O

    sv: Tack så jättemycket! :D

    SvaraRadera
  4. Klart, kommer visa hur den ser ut sen. Eftersom jag inte tagit hem den än, har jag inte haft möjlighet att ta bild på den, men på onsdag, så :)

    SvaraRadera