Cornelis


Cornelis

Filmen om Cornelis beskriver vår folkkära trubadurs uppväxt från liten pojke till hans död.
Jag har alltid älskat Cornelis och det är riktigt kul att få hänga med i historien om hur många av favorit-låtarna kom till, folket han jobbade med och om hur hans liv såg ut.

Cornelis får en klar 3:a från mig. Jag tycker helt klart att det är en sevärd film som alla som är intresserade av svensk musik och Cornelis i synnerhet borde se. Frågan är dock om den är särskilt värd att se på bio. Det är mycket tystare scener som helt tappar känslan bland godisprassel och novembersnörvel. Tycker också att det fattas mycket intressant i filmen. I början får man se Cornelis som väldigt liten pojke som blir bortförd av nazister från sitt hem i Holland. Direkt därifrån får man möta en väldigt opersonlig Cornelis i 25-30-årsåldern. Vad hände egentligen i perioden mellan den lilla pojken och den vuxne mannen? Kanske valde man att göra på det viset för att lägga mer fokus på Cornelis son, Jack. 

Jack Vreeswijk och Hans-Erik Dyvik Husby aka Hank von Helvete.
Läs mitt inlägg från inspelningen av Cornelis från i somras HÄR.

3 kommentarer:

  1. Skulle verkligen vilja se filmen. Meeen, väntar tills den går attladda hem;)

    Svar; Jadu...blir nog inget speciellt firande:) Jag tänkte bleka vidare mitthår. Tanken är ju att hälften ska bli rosa. Jävligt jobbigt när det är svart innan:S

    SvaraRadera
  2. Den där måste jag se! :)

    Hoppas du får en grym dag tjejen!

    SvaraRadera
  3. Har velat se den nu ett tag.Men tycker inte trailern verkade så hilma lockande. Men borde nog ge den en chans:)

    SvaraRadera