Lussebak



Lussebak
Ingen Lucia utan lussebullar och de gör man bäst själv.
Deeeeg!
Deg, mandelmassa, russin, kavel och mjöl. All you need!
Vi gav oss på att göra några kringelsnäckor. Man kavlar ut degen, har på fyllning och viker in sidorna som på bilden till vänster. Sen skär man vågrätt som på högra bilden och snurrar och vrider tills det blir en snirklig snäcka.
Jag ville ha mandelmassa i några av mina lussekatter.
Nåt sånt. Sen in i ugnen!
Och så några vanliga klassiker.
Klara!
Så var man tvungen att vänta massor så att man inte brände sig på bullarna.
Äntligen! Årets första riktiga lussebulle med varm choklad.
Nu ska vi försöka göra oss i ordning och komma iväg till Skansen! Alla lucior, tärnor, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar kommer in gratis hela dagen. Får se om de godkänner mitt luciaglitter jag har i tofsarna. Annars blir det att punga ut 100 spänn.

8 kommentarer:

  1. Där ser man, du har kommit igång rejält med allt som har med julen att göra! :D Duktigt ;D

    SV: ohja, jag får se till att komma igång själv snart. Jag har inte ens tagit in en adventsljusstake, haha! :D

    SvaraRadera
  2. Lussebullar med varm O'boy is the shit alltså, "lärde" mig det rätt nyligen faktiskt. är lite efter på den fronten. ;P

    SvaraRadera
  3. Taaaack du :) jo det är My du ser på bilderna, känner?

    SvaraRadera
  4. Åh men va gött! Har inte bakat något julgott än och har inte ens ätit en enda lussekatt! illailaa

    SvaraRadera
  5. sv: Jajamensan, den 9 juni på Grönan vittnas Bryan Adams! :D

    SvaraRadera
  6. Kul :D

    sv: Nja, mer att vi skulle vara på plats för att vi skulle hem till en lärare och lussa tidigt. Och då var lokalen i närheten av hennes hus. I piteå går inga bussar hur tidigt som helst, så man får planera lite ;) hehe.

    Ja jag förstår! Jo då blir det ju mer att man har användning för det, helt klart. Du har gått ut den linjen nu va förresten? :)

    SvaraRadera
  7. Lussekatter med pärlsocker och mandelmassa - nu har jag då hört allt!

    SvaraRadera
  8. Lussebullar ftw helt klart. Jag gillar dock dom kanelbulls liknande lussebullarna bäst. Ha det great!

    SvaraRadera