Lucka 9 - Anna med Kanna


Lucka 9 - Anna med Kanna
Öl och pepparkakor? ... och lutfisk?!
Ni vet väl att 9 december enligt traditionen är den dagen som årets första julöl ska vara färdigbryggd och redo för avsmakning. Därav uttrycket "Anna med Kanna" som alltså syftar till ovanstående och Anna-dagen då det är Anna som har namnsdag idag. Älskar att mitt namn kan få ha nåt med öl att göra.
Kanske är det också för att det är Anna har namnsdag på pepparkakans dag som Annas Pepparkakor tog sitt namn. Eller tvärtom.
Förut visste jag bara att Anna-dagen var den dagen då man ska lägga lutfisken i blöt. Nu när man inte äter så mycket lutfisk längre som förr i tiden kanske det är lika bra att göra om det till den dagen då man klistrar ihop det där rackarns pepparkakshuset och käkar pepparkakor tills det sprutar ut genom öronen och man blir helt hypersnäll av sockerchocken. Eller den dagen då man har årets första julölsfylla. För mig blir det varken eller då jag jobbar i helgen.

Men jag hoppas i alla fall att ni firar er Anna-dag till fullo och tar en extra öl för min skull. Det är ju ändå min namnsdag!

1 kommentar:

  1. Grattis på namnsdagen (i efterskott) :D:D visste inte allt det där du skrev, känner mig lite efter :D hähähääh <3

    SvaraRadera