3 december 2012 - De bästa julkalendrarna

Som ni kanske förstått av tidigare inlägg så har jag inte mycket till övers för årets julkalender. Då är det tur att det gjorts så många andra bra som man lätt kan kika på på Youtube.
Bästa julkalendrarna 1
Här har vi ett gäng starka favoriter. Största favoriterna är helt klart Sunes Jul och Tomtemaskinen. Vi kikade lite på Klasses Julkalender här om dagen. Det blev riktig 90-talsnostalgi då kalendern direktsändes och baseras mycket på verkligheten som den såg ut just då. Den var väldigt interaktiv då man kunde ringa in till programmet, skicka in julpynt som visades upp och själv bli uppringd av Klasse om man hade tur. Det är mer som ett TV-program och det är lite kul att se Klasses missar och nya nödlösningar i direktsändning. Någonting som även är intressant med denna julkalender är att den började sändas redan 29 december som då var första advent och att programmet var en hel halvtimme.
Bästa julkalendrarna 2
Här har vi några mer moderna favoriter, men det är ändå inte så många då de sträcker sig under 15 år då jag faktiskt såg lite av varje kalender. När jag var riktigt liten var jag så förtjust i julkalendern på TV att jag gav mig tusan på att jag skulle vara med och göra julkalendern när jag blev stor. Har lyckats vara statist i tre julkalendrar hittills och har verkligen trivts och haft oförglömligt kul på de inspelningarna, speciellt i en då jag var med och jobbade ett 10-tal gånger. Vem vet, en dag kanske jag skickar in ett egenskrivet manus till SVT.

Här har ni mina favoriter bland SVT's julkalendrar. 
Vilka är era favoriter?

2 kommentarer:

  1. Hey I know this is completely unrelated to your post but I just wanted to say thanks for commenting on my blog. Ha, I know it might be a few months late to be handing out a thank you (okay 11 months worth of a difference is terrible I know :P ) but I to really appreciate your comment. I think it's time I go back to my blog and start updating it more often.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka julkalendrar har du varit statist i? :)
    Om du nån gång skickar in ett manus på en egen julkalender, gör en riktigt bra en då ;)

    SvaraRadera